2011-09-16

Bästa trenden!


Häromdagen fick jag det formidabla tipset från en äldre herre inom finansbranschen att flytta min produktion till ett annat land, exempelvis Kina, för bättre lönsamhet samt att helt frånkoppla mig från produktionen (d.v.s. att jobba med korta kontrakt istället, "eftersom jag då skulle kunna ställa krav på producenten").

Och det här sa han efter att jag hållit en 15-minuter lång presentation om mitt företag och min affärsidé. Jag blev helt paff eftersom hans förslag innebar att jag skulle behöva skrota allt det som mitt företag står för. Men också för att han helt verkar ha missat vad som nu är bästa trenden inom affärsvärlden: hållbarhetsfrågor!

I senaste numret av Veckans Affärer (vilken i vanliga fall inte direkt är min favorittidning) är temat just HÅLLBARHET. Och hur underbart är inte det!?

Och jag blir så vansinnigt peppad av läsa artiklar som "10 sätt att förändra världen - hållbarheten börjar hos bolagen" och ett sju sidor fint reportage om H&M och hur de arbetar med CSR. Frågorna är kritiska, lösningarna komplexa och tidningen går överlag på djupet på ett bra och nyanserat sätt. Kontentan är att  affärsmässighet och hållbarhet ger bäst lönsamhet! Men det visste ju både ni och jag redan... =)
 
Själv ska jag strax träffa RedQ, för att planera just hur jag ska jobba vidare mot min dröm: bästa och mest transparenta produktionen inom smyckesbranschen! (Nu med förnyad energi, tack vare en tidning...)
/Johanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar